Champions Leagues playoffspel närmar sig sitt slutskede och nästa vecka så vet vi vilka 36 lag som kommer att delta i den helt nya ligafasen. Säsongen 2024/2025 blir en ny och historisk era för den anrika turneringen som tidigare spelades i ett klassiskt gruppspel följt av ett slutspel. Den 20 augusti meddelade världens ledande bettingsida bet365 att ytterligare historia skulle skrivas då de som första bettingbolag någonsin kommer att sponsra UEFA Champions League. Kontraktet gäller från och med denna säsong och hela vägen fram till säsongen 2026/2027.
Historiskt sponsoravtal mellan bet365 och Champions League
Ett spännande playoff till UEFA Champions Leagues är i full gång och det finns fortfarande sju platser kvar till den nya ligafasen som kommer att dra igång den 17 september. Malmö FF är det enda svenska laget som fortfarande har möjlighet att ta sig dit, men efter en tung 0-2-förlust hemma mot Sparta Prag i onsdags så krävs en heroisk insats från skåningarna i returmötet. Den 27 och 28 augusti kommer de avgörande matcherna spelas och lag som Bodø/Glimt, Dinamo Zagreb, Lille och Salzburg har också ett övertag efter bra resultat tidigare i veckan.
Det har också hänt saker utanför fotbollsarenorna inför Champions Leagues nya spelformat då ett historiskt sponsoravtal har spikats. Bettinggiganten bet365 har nämligen inlett ett nytt partnerskap med världens största turnering för klubblag som gäller från och med nuvarande säsong och genom de två nästkommande säsongerna. Bet365 blir därmed Champions Leagues första sportspelpartner någonsin och kommer att synas på LED-skärmar, mediabakgrunder och i UCL:s digitala kanaler framöver. UEFA:s marknadsföringsdirektör Guy-Laurent Epstein har följande att säga om det historiska samarbetet.
“Vi är glada att välkomna bet365 som en officiell global sponsor för UEFA Champions League, som förenar världens mest prestigefyllda klubbfotbollstävling med miljontals passionerade fans runt om i världen. Som ett av de ledande varumärkena för sportspel online, med över 100 miljoner kunder, är bet365 dedikerade att förstärka sportspänningen och samtidigt främja ansvarsfullt spelande. Vi ser fram emot ett framgångsrikt partnerskap som inte endast förhöjer upplevelsen för våra fans, men som även stöder ansträngningarna för att skydda sportens integritet.”
Detta sponsoravtal kan också komma att kunna gynna bet365:s kunder och andra fotbollsfantaster eftersom de tillsammans kommer att arrangera tävlingar med fina priser i form av biljetter till Champions League-matcher. Detta kommer att bli den största biljettutdelningen i turneringens historia då tusentals tursamma fans kommer att få chansen att se Champions League på plats. Det kommer dessutom vara helt gratis att delta, men i skrivande stund är det fortfarande oklart om vi svenskar kommer ha möjlighet att vara med i dessa tävlingar.
Som tidigare nämnt så spelas de avgörande playoffmatcherna i Champions League den 27 och 28 augusti medan den helt nya ligafasen med 36 lag drar igång den 17 september. Malmö FF möter Sparta Prag borta den 27 augusti med starttid 21:00 och matchen kan ses på Viaplay.